Oratorium av Mari Hesjedal

Om solkonger, forfall og uendelig vekst 

– Året var 1685 og Ludvig 14. la seg ned på handvove silkestoff, opna munnen, kjente korleis hardt metall blei pressa mot underleppa, så opp mot overkjeven, blodsmak i munnhula, hender i fast grep om panna, skuldrene, overarmane, kroppen ikkje lenger i eiga makt. Så eit knekk. Eit saftig, brutalt knekk og rivande smerte. Lukta av sveitte. Parfyme. Og blod. Meir blod. Meir blod enn spytt. Meir blod enn noko anna. For akkurat no hadde den kongelege tanntrekkaren, i tillegg til den rotne tanna som skulle ut, ved eit hendeleg uhell også fjerna ein stor bit av Ludvig 14. sin gane og kjeveparti.

Ludvig 14. lever i en boble av rikdom, blanke flater, uendelig vekst. Han liker gull. Han vil være vakker. Han pynter på seg selv, på omgivelsene, på portrettene han bestiller, på virkeligheten og på sannheten. På samme måte som oss, kanskje? Han er enestående, guddommelig, utvalgt og udødelig. Slik som oss. Eller?

Hva gjør en når spennet mellom forfall og perfeksjon er for stort? Mens vi prøver å beherske verden lukker vi øynene for å slippe å bli minnet på at det til syvende og sist ikke er noe som skiller oss fra en dynge med kompost. Har livet til Ludvig 14. noe med oss å gjøre? Hva tenker du, når du ser deg selv i speilet?

Dramatiker Mari Hesjedal og en gjeng skuespillere skal i løpet av knappe fire dagar i november utforske og utvikle materiale til det som skal bli en ny tekst for scenen. Fritt inspirert av livet til Ludvig 14. og Thomas Hylland Eriksen sitt begrep «overheating». De skal prate, prøve, leke, synge, tenke og teste, og tåle at de ikke vet helt hva utfallet blir.

Uansett vil de dele det med oss.

Arbeidsvisningen etterfølges av en samtale mellom Mari Hesjedal og Cornerstones Idun Vik.

Gratis inngang!

 

Mari Hesjedal (f.1980) er dramatiker, scenograf og kostymedesigner. Hun debuterte som dramatiker med stykket Culparegelen på Norsk Dramatikkfestival i 2015, og har siden skrevet flere teaterstykker, samt bidrag til Heim 1 og 2 for Hordaland Teater. I perioden 2018–2019 er hun husdramatiker ved Dramatikkens Hus. For tiden jobber ho blant annet med et nytt stykke for Det Norske Teatret.

Mari har filmutdanning fra International Film School of Wales, og en Master i Scenografi fra Central Saint Martins College of Art and Design i London. I 2013-14 gikk hun på Forfattarstudiet i Bø.