** Please scroll down for information in English **
URPREMIERE
Hva betyr det å se og å bli sett?
Øyet fantes før mennesket. I begynnelsen fantes det lys, det fantes mørke, og øyet var bare en flekk på enkle organismer. Like fullt en åpning. En åpning inn til alt som senere skulle finnes.
Kunsten å se er en sterk visuell, sensorisk forestilling. Det handler om øyne og evolusjon. Om syn og visjoner. Nærvær, fravær og øyekontakt. Om hvordan vi bare gjennom blikket både kan leve og elske, dømme, drepe og tilgi. Hva er det å bli sett?
Forestillingen spilles i et telt der publikum sitter i en sirkel rundt scenen, iført vester som lar lyd kjennes på kroppen. Videoprojeksjon får rommet til å leve, og gir assosiasjoner til innsiden av et øye. Målgruppen for denne egenartede urpremieren er døve, hørelseshemmede og hørende der lyden også oppleves gjennom vibrasjoner. Med danser Anne-Line L. Kirste og skuespiller Per-Vidar Anfinnsen på scenen, skaper regissør Thea Elisabeth Skallevold og scenograf Silje Sandodden Kise en forestilling med et scenespråk i skjæringspunktet mellom norsk talespråk og tegnspråk, koreografi, projeksjon, lyd og vibrasjoner.
Foto: Silje Sandodden Kise
Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få beskjed når arrangementet kommer i salg: fib.no/nyhetsbrev.
Medvirkende:
Silje Sandodden Kise, Thea Elisabeth Skallevold – konsept, prosjektledelse
Camilla Svingen / Syv Mil AS – produsent
Thea Elisabeth Skallevold – regi
Silje Sandodden Kise – scenografi, kostymedesign
Mari Hesjedal – manus, dramaturgi
Oscar Udbye – video- og lysdesign
Erik Hedin – lyddesign
Anne-Line L. Kirste, Per Vidar G. Anfinnsen – medvirkende på scenen
En samproduksjon med Det Stille Teateret og Silje Sandodden Kise
***
The art of seeing
WORLD PREMIERE
What does it mean to see and be seen?
The eye existed before humans did. In the beginning, there was light, there was darkness, and the eye was just a speck on simple organisms. Yet, it was an opening – an opening into everything that would later exist.
The art of seeing is a strong visual, sensory performance. It is about eyes and evolution. About vision and visions, presence, absence and eye contact. About how it is only through sight that we can both live and love, judge, kill and forgive. What is it to be seen?
Wearing a vest that allows you to feel the sound through vibrations on your body, the audience is placed in a circle around the stage. Video projection makes the room come alive, giving associations to the inside of an eye. This exceptional world premiere is created for an audience who is deaf or hard of hearing, as well as for the abled hearing.
Together with dancer Anne-Line L. Kirste and actor Per-Vidar Anfinnsen, director Thea Elisabeth Skallevold and set designer Silje Sandodden Kise have created a performance with a stage language that finds itself at the intersection between Norwegian spoken and sign language, choreography, projection, sound and vibrations.
Photo: Silje Sandodden Kise
Sign up for our newsletter to be notified when tickets are available: fib.no/en/newsletter.
Silje Sandodden Kise, Thea Elisabeth Skallevold – concept, project management
Camilla Svingen / Syv Mil AS – producer
Thea Elisabeth Skallevold – director
Silje Sandodden Kise – stage- and costume design
Mari Hesjedal – manuscript, dramaturgy
Oscar Udbye – video- and light design
Erik Hedin – sound design
Anne-Line L. Kirste, Per Vidar G. Anfinnsen – cast on stage